Підсумки 2019 року: ринок кредитування (опитування) / Maanimo
Минулий 2019 рік став успішним для розвитку ринку кредитування в Україні, особливо, в споживчому сегменті. Однак не стояли на місці і автокредити, іпотека та кредитні картки. Maanimo запитав у банкірів, які фактори впливали на динаміку процентних ставок по кредитах в цьому році, хто найбільше користувався послугою банківського кредитування, як змінилася поведінка споживачів за рік, а також які спеціальні пропозиції по кредитах банки підготували для своїх клієнтів до новорічних свят.
Олег Пахомов, заступник голови Правління – директор з роздрібного бізнесу Банку Кредит Дніпро:
У 2019 кардинальних змін у розстановці сил на ринку роздрібного кредитування не відбулося: споживчий сегмент залишається ключовим напрямком. Він цікавий банкам швидкою оборотністю портфеля, гарною маржинальністю і високим рівнем попиту. Клієнти все більше розуміють користь кредиту як зручного інструменту фінансового планування і швидкої фінансової допомоги.
Статистика підтверджує цю тезу: за 10 місяців 2019 року гривневий портфель роздрібних кредитів збільшився на 30,5 млрд грн (+ 22%) до 170,5 млрд грн, найкращу динаміку показали саме споживчі кредити: їхній обсяг зріс на 26,6 млрд грн ( + 23%) до 142 млрд грн, портфель автокредитів виріс на 2,2 млрд грн (+ 22%) до 12,3 млрд грн, а іпотека – на скромні 0,6 млрд грн (+ 6%) до 10,7 млрд грн. В результаті споживчі кредити становлять 83% роздрібного гривневого портфеля, в той час як автокредити – тільки 7%, іпотека – 6%.
Наш банк розглядає споживче кредитування в якості фокусного напрямку і зростає в ньому швидше за ринок: з початку року ми подвоїли портфель кеш-кредитів, а загальний роздрібний портфель наростили майже на 80%, переступивши знаковий для себе рубіж в 1 млрд грн. Ключові складові результативності: конкурентні і прозорі умови продуктів з можливістю вибору клієнтом оптимальної конфігурації кредиту під його фінансові цілі і можливості; продуктивна робота з базою хороших позичальників і ефективні маркетингові пропозиції.
Так, недавно завершилася наша акція «Гроші на авто», яка залучила майже 2,5 тисячі учасників, які оформили кредити на загальну суму близько 130 млн грн. На додаток до зручного інструменту вирішення своїх фінансових завдань кожний учасник акції отримав приємний сюрприз від банку, а переможці напевно знайдуть гідне застосування чесно виграним 300 тис. грн. Попереду нові не менш цікаві акції для наших діючих і нових клієнтів.
Закінчення року – традиційний період підвищеної споживчої активності: різдвяні розпродажі, новорічні канікули і подорожі, підготовка подарунків рідним і друзям, повернення старих боргів. Всі ці клопоти вимагають фінансових ресурсів, тому зазвичай попит на позикові кошти зростає як у сегменті кредитів готівкою, так і за кредитними картками.
Вартість кредитування залежить від ряду факторів: економічні та інфляційні очікування, джерела фондування, ціна і доступність ресурсів, рівень і прозорість доходів позичальників, правова захищеність кредиторів, якість кредитних портфелів банків, що впливає на їхні кредитні апетити і можливості.
Борис Рафалович, директор Департаменту продажів роздрібних продуктів ТАСКОМБАНКу:
Ось уже другий рік поспіль ринок кредитування в Україні зростає: на сьогоднішній день ми можемо говорити про зростання кредитування населення на 30% в порівнянні з 2018 роком. Необхідно також відзначити посилення конкуренції, і не тільки серед банків, але також між банківськими установами і мікрофінансовими організаціями в площині швидкості видачі коштів і онлайн-каналів обслуговування.
Найбільший попит населення традиційно залишається на беззаставні кредити і кредитні карти, а ось ринок автокредитування тільки починає відновлюватися. Ми робимо ставку в 2020 році на продукти по автокредитах, що враховують особливості придбання автомобілів, привезених з-за кордону. Серед тенденцій року, що минає: збільшення сум кредитування до 500 тис. грн, скорочення часу на видачу позики, наприклад, в ТАСКОМБАНК отримання кредиту займає до 55 хвилин. За кредитними картками основним інструментом утримання клієнтів залишається розмір кешбеку і пільгового періоду. Кожен третій власник активної кредитної картки не платить за користування коштами, погашаючи заборгованість у грейс-періоді.
На ставки по кредитуванню впливають два ключові чинники: розмір облікової ставки Національного банку України та рівень простроченої заборгованості. Незважаючи на те, що регулятор продовжує пом’якшувати монетарну політику, прогнозуючи розмір облікової ставки до кінця 2020 року на рівні 9%, ринок не може настільки швидко реагувати зміною ставок по кредитуванню. Тенденція зменшення рівня простроченої заборгованості простежується, але цей процес вимагає часу. Тому ставки по кеш-кредитам протягом 2019 року, значно не змінювалися і за нашими оцінками протягом наступного року ситуація кардинально не зміниться. Зменшення ставок можливо з 2021 року.
В Україні попит на кредитні картки та кредити готівкою помітно відрізняється в залежності від розміру населеного пункту. Так, у великих містах, де клієнти звикли до безготівкових платежів, великим попитом користуються кредитні карти в основному для щоденних покупок.
А ось в менших містах, де часто звикли користуватися готівкою, превалюють кеш-кредити. Позики беруть переважно на ремонт, облаштування житла, купівлю техніки та на поточні потреби.
У ТАСКОМБАНК програма кредитування готівкою — один з пріоритетних продуктів, над удосконаленням, якого, ми працюємо незалежно від сезонності. На сьогоднішній день ми прискорили процедуру видачі кредиту до 55 хвилин. А ось власників кредитних карт ми часто дивуємо цікавими пропозиціями і новими акціями. Напередодні Нового року ми пропонуємо нашим клієнтам здійснити подорож мрії.
Мрія у кожного своя, тому ми даємо можливість вибрати будь-яку країну – хто про яку мріяв. Для цього потрібно оформити картку «Велика п’ятірка» або #PudraCard, розрахуватися або зняти готівку кредитними коштами на суму від 500 грн з 1 грудня 2019 по 31 січня 2020. Кожен чек на 500 грн і більше бере участь у розіграші двох сертифікатів на туристичну поїздку на загальну суму 60 тис. грн.
Дмитро Замотаєв, начальник департаменту роздрібного бізнесу Глобус Банку:
2019-й — рік активного розвитку споживчого кредитування. Саме цей вид кредитування став основним драйвером зростання кредитних портфелів банків, а також зростання комісійної складової. За даними НБУ, зростання споживчого кредитування в Україні триває вже два роки. Темп приросту незабезпечених кредитів на споживчі цілі перевищує 30% вже вісім кварталів поспіль. Висока конкуренція на ринку споживчого кредитування змусила банки звернути більш пильну увагу на більш складні сегменти роздрібного кредитного бізнесу – автокредитування та іпотечне кредитування (в першу чергу, «вторинку»). Так, в 2019 році кредитні продажі на ринку автокредитування вже досягли 25%, а в окремих дилерів і взагалі перевищили 30%.
2019-й запам’ятається початком стійкої тенденції щодо зниження ставок. І якщо в першій половині року банки переглядали ставки по кредитах у бік зниження внаслідок все зростаючої конкуренції в тому чи іншому сегменті ринку і робили це, як правило, за рахунок зниження своєї відсоткової маржі, то в другій половині року подальше зниження ставок було підкріплено трендом на зниження вартості ресурсів. До речі, потенціал другої складової тренда ще неповністю використаний банками. Відповідно, клієнтам варто очікувати подальшого зниження ставок.
Яких-небудь серйозних змін у портреті клієнта в 2019-му не було. Варто, однак, відзначити, що позитивна економічна динаміка сприяла зростанню споживчого індексу і, як наслідок, призвела до збільшення кількості клієнтів в кожному сегменті роздрібного ринку. Тобто, клієнти з невеликими доходами стали все активніше використовувати споживчі кредити, а клієнти з більш високим доходом стали охочіше вирішувати свої житлові питання або оновлювати свій автопарк. Але в абсолютному значенні найбільш масовими і цікавими для банків були саме клієнти з попитом на споживчі кредити.
З досвіду минулих років, новорічні свята завжди асоціюються з купівлею подарунків для рідних і близьких. Відповідно, банки будуть пропонувати окремі акційні продукти з тими партнерами, які очікують збільшення продажів напередодні новорічних свят. Це будуть все ті ж споживчі кредити, але на більш привабливих умовах (більш низька ціна, більший термін виплати, подарунки, розіграші додаткових бонусів для клієнтів). У сегменті заставних кредитів такі продукти якщо і будуть, то будуть носити скоріше поодинокий, а не масовий, характер. Продавці таких товарів практикують надання персональних знижок кінцевим споживачам в переддень Нового року для розпродажу складських запасів, і очікують максимального ефекту саме від цієї маркетингової активності.
Коментарі