Ексклюзив

Робота кипить: чим живуть банки на карантині (опитування)

9 Грудня 2020
Yaroslav Rizhok Читать на русском

Ситуація в банківській сфері України зараз досить стабільна. З приходом карантину населення кинулося в банки забирати свої вклади і скуповувати валюту, однак фінустанови виявилися готові до такого виклику. На щастя, невелика просадка за одними показниками підкріплюється позитивною динамікою за іншими. В тому числі, цьому сприяє і сам Нацбанк, допомагаючи банкам адаптуватися. Крім того, у квітні багато фінустанов вже можуть похвалитися новими додатками, які допомагають здійснювати всі можливі платежі онлайн.

Maanimo запитав у банків, як змінилася ситуація на ринку депозитів з початку карантину, чи є зараз приріст вкладів, як активно українці стали брати кредити, наскільки зросла кількість безготівкових розрахунків і чи зберігається попит на готівку, а також що зараз відбувається з купівлею / продажем валюти.

Дмитро Замотаєв

Дмитро Замотаєв, начальник Департаменту роздрібного бізнеса Глобус Банку:

На ринку депозитів ситуація досить спокійна. Клієнти не панікують і не прагнуть достроково розривати депозитні договори, а за вкладами, які закінчуються, відсоток перевкладання залишається практично на докарантинному рівні. У період карантину Глобус Банк продовжує демонструвати упевнені показники по депозитному портфелю. Так, портфель в національній валюті практично не змінився за рахунок високого відсотка перевкладання існуючого (понад 80%), а також поповнення вкладниками своїх депозитів. За валютними депозитами банк проводить політику зменшення їх частки в своєму портфелі, за рахунок чого відсоток перевкладання тут знаходиться в районі 50%, а розмір портфеля поступово зменшується.

Кредитна активність клієнтів практично зупинилася. Це пояснюється як зупинкою роботи основних партнерів банку (торгові магазини, автосалони), так і побоюваннями клієнтів щодо взяття на себе додаткових фінансових зобов’язань. Але це не означає, що заявок немає взагалі – їхня кількість зменшилася десь на 70%, при цьому нові кредитні заявки подаються клієнтами з високим рівнем платоспроможності. Глобус Банк не зупиняв кредитування ні на один день і продовжує видавати кредити як на купівлю товарів, так і більш значні суми – на покупку автомобілів і нової нерухомості. Так, з початку місяця було видано понад 1,1 тис. кредитів на загальну суму понад 14 млн грн.

Звичайно, карантин істотно скоригував поведінкову модель клієнтів та збільшив потребу в зручних і швидких онлайн платежах. Банки негайно відреагували на запит клієнтів і активно запускали нові сервіси та модернізували існуючі. Наприклад, Глобус Банк запропонував клієнтам новий сервіс по онлайн погашенню заставних кредитів, при цьому на період карантину зробив його абсолютно безкоштовним для клієнта. З початку місяця даною послугою банку при внесенні щомісячних платежів по кредиту скористалися понад 20% клієнтів, а середній чек по цьому сервісу склав 7,5 тисяч гривень.

Денис Міхов

Денис Міхов, директор з розвитку бізнеса Банку Кредит Дніпро:

На депозитному ринку на сьогоднішній день ситуація робоча. C урахуванням того, що більшість депозитів є терміновими, тобто не передбачає можливості дострокового зняття, депозитний портфель є більш стійким, а його динаміка – більш прогнозованою. Запаси ліквідності достатні для чіткого виконання зобов’язань перед вкладниками, каси працюючих відділень і банкомати функціонують безперебійно і регулярно підкріплюються коштами в потрібних обсягах. Після завершення строку дії депозита клієнт може перерозмістити кошти на бажаний термін, зберігати їх на поточному рахунку або ж зняти кошти в банкоматі (гривня) або касі банку (гривня і валюта), попередньо замовивши необхідну суму через контакт-центр банку або звернувшись до свого менеджера у відділенні. Це дозволяє ефективніше організувати обслуговування клієнтів, беручи до уваги поточні тимчасові обмеження в роботі мережі відділень, транспорту і логістики.

Вкладники розуміють, що і в сьогоднішніх непростих умовах банківський депозит залишається оптимальним інвестиційним інструментом з точки зору прибутковості / надійності / безпеки. Безумовно, на настрої вкладників негативно впливає невизначеність ситуації, в результаті ми бачимо перерозподіл структури депозитного портфеля в бік коштів до запитання і коротких вкладів на 1-3 місяці. Очевидно, що при подальшому погіршенні ситуації в економіці і на ринку праці вкладники будуть змушені частину своїх заощаджень використовувати для повсякденних витрат. Банки це розуміють і готуються до такого сценарію, переглядаючи, зокрема, свої кредитні бізнес-стратегії.

Динаміка роздрібного кредитування в березні була очікувано гіршою, ніж січні-лютому, внаслідок вимушеного скорочення темпів кредитування у відповідь на введення жорстких державних обмежувальних протиепідемічних заходів і відповідне зниження рівня доходів і платоспроможності позичальників.

Питання якості кредитних портфелів в кризових умовах не тільки не знімається з порядку денного, але і стає ключовим для своєчасного виконання банками своїх депозитних зобов’язань перед вкладниками. Ми вимушено знижуємо темпи кредитування, при цьому активізуємо взаємодію з сумлінними позичальниками, йдемо назустріч тим, хто найбільш схильний до впливу обмежувальних заходів. Ми роз’яснюємо клієнтам, що «кредитні канікули» не є скасуванням або прощенням боргів, це лише відстрочка їхньої сплати. Адже банківські вкладники розраховують отримати свої депозити разом з нарахованими відсотками та навряд чи відмовляться від них через те, що позичальники відмовляються обслуговувати свої кредити. Ми розраховуємо на відповідальність наших клієнтів і розуміння ними необхідності виконання своїх фінансових зобов’язань як важливої ​​умови стабільної роботи банків, фінансової системи і економіки країни.

Будучи соціально відповідальною компанією, ми головним пріоритетом вважаємо здоров’я і безпеку людей, і ведемо постійну комунікацію з клієнтами для вироблення оптимального формату отримання банківських послуг в даний період, з акцентом на дистанційні канали обслуговування. Більшість банківських операцій – управління депозитними і поточними рахунками, платежі і перекази, обмін валют – клієнти можуть здійснити дистанційно: в системі інтернет-банкінгу FreeBank, банкоматах та ПТКС, через Інфоцентр банку.

Погасити кредитну заборгованість можна за допомогою p2p-платежу з карти будь-якого банку, в системі інтернет-банкінгу, за допомогою ПТКС і терміналів iBox, EasyPay, ПриватБанку; переказом коштів з рахунка в іншому банку України; шляхом автоматичного списання щомісячного платежу з рахунку клієнта.

За час дії карантину більше 1000 нових клієнтів приєдналися до нашого сервісу інтернет-банкінгу FreeBank, кількість користувачів сервісу перевищила 15 тисяч, а кількість здійснених операцій збільшилася на 8,5% до докризового показника.

Обсяг безготівкових розрахунків картами в період карантину в цілому не змінився: з одного боку, їхня питома вага по відношенню до готівкових розрахунків зросла, але з іншого боку, люди стали витрачати кошти економніше, намагаючись мінімізувати витрати в період кризи і скорочення доходів. Карантин вніс корективи і в структуру безготівкових розрахунків: різко скоротилися такі статті оплат, як туризм і розваги, транспорт, ресторани і кафе, при цьому істотно зросли розрахунки за продукти – як в кількісному і грошовому вираженні, так і в розмірі середнього чека.

Дефіцит готівкової валюти в банках у другій половині березня став наслідком поєднання логістичних проблем, викликаних закриттям міжнародного авіасполучення, і зростання попиту на валюту з боку населення на хвилі панічних настроїв, які розкручують девальваційний тренд.

На сьогоднішній день ситуація стабілізувалася: з метою мінімізації дефіциту готівкової валюти Нацбанк провів кілька операцій з обміну банкам безготівкової валюти. Курсова стабілізація після різкого ослаблення гривні, повернення її котирувань на позиції 27,5 грн/долар і синхронізація курсу готівкового ринку з міжбанком також сприяли зниженню спекулятивних настроїв, що підігрівають попит на готівкову валюту. Більшість банків, у тому числі наш, пропонують клієнтам сервіс онлайн-обміну валют, що на сьогоднішній день є не тільки більш зручним, але і більш безпечним для здоров’я.

Євген Закалата, директор Департаменту транзакційного бізнеса ТАСКОМБАНКУ:

Перший тиждень квітня показав практично подвійне зниження обсягів операцій зі зняття готівки, але кеш все одно залишається в ходу. Тільки зараз, коли люди посиділи вдома, зрозуміли, що криза надовго, і потихеньку починають втягуватися в роботу, ми бачимо планомірне зростання онлайн-покупок. Найчастіше українці купують товари для краси і здоров’я, ноутбуки та ігрові приставки, засоби індивідуального захисту, настільні ігри, товари для фітнесу.

Владислав Парьоха, начальник Казначейства ТАСКОМБАНКУ:

Якщо говорити про зміни на валютному ринку, необхідно відзначити, що в цілому попит на долар з початку карантину скоротився, хоча попит на готівковий долар у зв’язку з припиненням авіаз’єднання деякий час перевищував пропозицію. Значно зменшилися і обороти. Що стосується курсу, то Національний Банк України вживає всіх заходів, щоб утримувати його на рівні 27,40 – 27,50 грн за долар США. Хоча ми очікуємо зростання близько 28 грн за долар після завершення карантину, коли запуститься бізнес, і обсяги транзакцій зростуть.

На сьогоднішній день попит на валюту стабілізувався, а питання дефіциту готівкової валюти, який був на початку квітня, повністю вирішене. Зараз всі відділення ТАСКОМБАНКУ підкріплені необхідним обсягом готівки для задоволення поточних потреб клієнтів.

Семен Бабаєв, начальник Головного управління роздрібного бізнеса, засупник Голови Правління ПРАВЕКС БАНКу:

Що стосується кредитів, то попит на них у нашому банку впав майже вдвічі. Це пов’язано з тим, що в період карантину клієнти сидять вдома і, відповідно, багато компаній зупинили свою роботу. Зараз банки більш консервативно розглядають позичальників. Але ми продовжуємо активно кредитувати і пропонувати одні з кращих продуктів на ринку. Наш продукт Європейський персональний кредит за яким можна отримати до 1 млн гривень готівкою без мети і без застави зі ставкою 18,99%. Також, кредит під іпотеку з відсотковою ставкою 9,99% на перший 5 років. Ми очікуємо, що після закінчення карантину приріст клієнтів по кредитах збільшиться.

Безготівкові розрахунки в нашому банку за час карантину виросли на 10%. На сьогодні ажіотаж по валюті спав.

Залишіть коментар

Коментарі