Ексклюзив

Банки і МСБ: тренди та перспективи на 2020 рік (опитування)

18 Грудня 2020
admin Читать на русском
  1. Євген Заіграєв, виконавчий директор напрямку корпоративного бізнесу та МСБ АТ «Кредобанк»
  2. Олена Гайдун, начальник департаменту корпоративного бізнесу АТ «АБ «РАДАБАНК»
  3. Олександр Капітанський, керівник напрямку розробки продуктів для малого та середнього бізнесу Банку ” Кредит Дніпро»
  4. Світлана Баженова, керівник управління по роботі з МСБ «Піреус Банку»
  5. Оксана Шульга, начальник Департаменту малого та середнього бізнесу «Глобус Банку»

Український ринок банківських послуг для малого та середнього бізнесу значно змінився протягом всього 2019 року. Ставка на автоматизацію процесів і здешевлення продуктів однозначно стоять серед головних трендів. При цьому банки продовжують готувати нові пропозиції для сегмента МСБ на майбутній рік. Maanimo дізнався у банкірів, які банківські продукти для бізнесу зараз найбільш актуальні, у чому їхня перевага, які тренди сформувалися в цьому секторі, а також як ринок банківських послуг для МСБ буде розвиватися в 2020 році.

Евгений Заиграев

Євген Заіграєв, виконавчий директор напрямку корпоративного бізнесу та МСБ АТ «Кредобанк»:

Триває тенденція автоматизації операцій банками, тому тарифи на всі «ручні та паперові» послуги загалом ростуть. Операції із використанням Інтернету, платіжних терміналів і т. п. – залишаються найвигіднішими як з позиції ціни, так і з боку швидкості виконання, якості та зручності.

Значних змін в АТ «КРЕДОБАНК» за тарифами РКО для юросіб/ФОП в 2019 р. не відбувалося, але за окремими операціями та щомісячною платою корегувалися тарифи, при цьому на вартість пакета загалом це не надало істотного впливу.

Сьогодні ми пропонуємо нашим клієнтам мобільний додаток «KredoMobile business», яке забезпечує базову функціональність і контроль фінансових операцій бізнесу в смартфоні. За цими додатками майбутнє, вони швидко стануть більш популярними, ніж стандартні версії та можуть витіснити останні з ринку, як мінімум, в сегментах МСБ та приватних осіб. Але ми активно працюємо над новими версіями Програмного забезпечення, які плануємо впровадити у наступному році.

Щодо кредитування, то банки шукають способи здешевлення кредитів через різні програми. Це і цільові програми з продавцями техніки або транспорту, а також співпраця з державними та недержавними фондами, які можуть компенсувати частину кредитів або відсотків або надавати банкам дешеві ресурси для кредитування. Загалом ринок є стабільним, лише в кінці кварталу почалася тенденція до зниження вартості фінансування, яка, згідно із прогнозами, буде спостерігатися і в наступні квартали.

Стандартний затребуваний перелік послуг для клієнтів МСБ – це платежі, доступ до онлайн-банкінгу, відкриття рахунку в гривні і валюті, випуск корпоративних карт, послуга видачі готівки, купівля/продаж/конверсія валют в рамках тарифних пакетів.  АТ “Кредобанк” розробив тарифні пакети залежно від виду діяльності, організаційно-правової форми, резидентності та інших параметрів клієнта.

Наприклад, для клієнтів, основним видом діяльності яких є сільськогосподарське виробництво, ми пропонуємо скористатися Тарифним пакетом «Агро», у якому закладені найнижчі тарифи для найбільш затребуваних послуг з РКО для таких клієнтів.

Підприємства із зовнішньо-економічною діяльністю часто користуються послугами купівлі та продажу іноземної валюти, тому вибирають спеціалізовані пакети з низькою комісією за такі операції.

Для фізичних осіб-підприємців зі сфери IT також розроблені цікаві пропозиції.

Для початку співпраці з банком ми рекомендуємо клієнтам скористатися умовами самого поширеного тарифного пакету «Партнерський», в рамках якого клієнт протягом півроку отримує одні з найнижчих тарифів на ринку для підприємств МСБ. Протягом цього періоду клієнт «тестує» банк, вивчає спеціальні пакетні пропозиції і вирішує, чи подобається йому якість сервісу і послуг. Через півроку в основному всі наші клієнти вибирають спеціальні пакети, які дають можливість максимально задовольнити саме їх потреби.

Окрім того, АТ «КРЕДОБАНК» пропонує АГРО-клієнтам повну лінійку кредитних продуктів: кредитні лінії на фінансування с/х циклу, овердрафти, інвестиційні кредити та лізинг на придбання с/г техніки та обладнання, а також документарні операції. Відповідно клієнт має можливість отримати в Банку повний пакет кредитних продуктів і вибрати найбільш прийнятний і вигідний. У той же час в 2019 ми спостерігаємо певне зниження попиту на інвестиційні кредити. Причини цього ми бачимо у несприятливій для фермерів ситуації на ринку агропродукції (зниження ціни на більшість ключових агрокультур), що вплинуло на прибутковість аграріїв цього року і очікування відкриття ринку сільськогосподарської землі.

Банки продовжують автоматизацію надання послуг, продажу продуктів РКО і вкладів. Щодо процентних ставок, то очікується продовження тенденції щодо зниження ставок за вкладами, так і за кредитами.

Найбільш затребуваним новим продуктом серед агроклієнтів у 2020 році буде фінансування на придбання земельних ділянок сільськогосподарського призначення. Тому в першу чергу банки будуть розробляти саме продукт на придбання с/г землі, відразу як тільки буде прийнято відповідне законодавство. Крім того, відкриття ринку с / г землі істотно збільшить загальний попит аграріїв на фінансування, оскільки навіть клієнти, які купуватимуть землю за свої кошти, змушені будуть збільшувати фінансування оборотних коштів, вилучених з бізнесу для фінансування інвестицій.

Алена Гайдун

Олена Гайдун, начальник департаменту корпоративного бізнесу АТ «АБ «РАДАБАНК»:

На сьогодні змінилися вимоги ринку і вимоги самого бізнесу. Для бізнесу сьогодні важлива швидкість проведення транзакцій та доступність розпорядження коштами у режимі 24/7. Задля цих цілей у нас підготовлено низку профільних продуктів, які забезпечують цілодобовий доступ до поточних рахунків, гнучкі депозитні продукти та широка лінійка кредитних програм.

Банк продовжує роботу із сегментом МСБ і створювати для своїх клієнтів нові продукти і вигідні тарифи обслуговування сегмента МСБ. Для клієнтів МСБ в банку створена нова програма кредитування на розвиток бізнесу і ведення господарської діяльності, введені нові програми овердрафтного кредитування для нових та діючих Клієнтів сегменту МСБ.

Банк пропонує клієнтам МСБ нові продукти і тарифи, особливо для клієнтів, які займаються розвитком бізнесу у високотехнологічних сегментах, підприємствам IT-сфери.

Для клієнтів сегменту МСБ найбільш актуальні і популярні програми кредитування на розвиток бізнесу і беззаставні мікрокредити. Ці програми дозволяють збільшити обсяги виробництва і продажів, а також розвивати бізнес. Для клієнтів МСБ в банку створена нова програма кредитування на розвиток бізнесу і ведення господарської діяльності, введені нові програми овердрафтного кредитування для нових та діючих клієнтів сегменту МСБ.

Не може залишитися без уваги і найбільш популярне кредитування на покупку основних фондів-авто, нерухомість, складські приміщення. Переваги кредитування очевидні — підприємство не витрачає власні кошти, а отримує позикові, тим самим залишаючи собі необхідну частину оборотних засобів для роботи. Наша перевага — дострокове погашення кредиту без додаткової комісії і класичний графік, хоча багато Банків намагаються переходити на ануїтетні платежі.

Інновації починаються з розуміння потреб клієнта і дуже багато банків в 2020 році готуються інтегрувати більшу частину банківських продуктів у Клієнт-Банк, тим самим даючи клієнтові більш широку можливість дистанційного обслуговування свого бізнесу і його потреб. Перехід на обслуговування клієнтів через електронний документообіг, всі рухи через телефон / планшет / ноутбук.

Сьогоднішній клієнт хоче отримувати оперативний зворотний зв’язок і не хоче стояти в чергах в банку. Ми будуємо бізнес-процеси так, щоб економити час клієнта і мінімізувати його потребу ходити до відділення.

Александр Капитанский

Олександр Капітанський, керівник напрямку розробки продуктів для малого та середнього бізнесу Банку ” Кредит Дніпро»:

У зв’язку з відкритістю української економіки та її істотною орієнтацією на зовнішні ринки банки велику увагу приділяють обслуговуванню сегмента клієнтів, які здійснюють зовнішньо-економічну діяльність. У нашому банку клієнти, які проводять ЗЕД, можуть розраховувати на професійну підтримку на всіх етапах проведення валютних операцій: індивідуальний підбір вигідних форм і умов розрахунків, можливість дистанційного надання у банк документів з валютних операцій, швидке узгодження валютних контрактів, вигідні курси і тарифи, персональний валютний дилінг та якісний валютний консалтинг, можливість оформити овердрафт.

Також банки продовжують розвивати послуги і сервіси дистанційного банківського обслуговування бізнес-клієнтів і нарощування портфелів короткострокових кредитів на поповнення обігових коштів.

Послуги дистанційного банківського обслуговування набувають все більшу популярність у клієнтів і, відповідно, знаходяться у фокусі уваги банків. Також як і раніше актуальні послуги розрахунково-касового обслуговування, депозитні продукти, овердрафти і кредити на поповнення оборотних коштів, корпоративні картки, зарплатно-карткові проекти, документарні операції, зокрема, тендерні гарантії. Клієнти МСБ відчувають потребу в щоденному супроводі транзакційного бізнесу, активно беруть участь у тендерах, виходять на зовнішні ринки. Окрім кредитної підтримки, вони потребують бізнес-продуктів, наприклад, тендерних гарантій для участі в закупівлях. Ми надаємо такі гарантії в електронному вигляді після проведення експрес-аналізу буквально протягом години.

У фокусі кредитування у нас агробізнес – ключова експортна галузь, яка відіграє значну роль у формуванні ВВП і має великий потенціал збільшення ефективності виробництва, особливо в сегменті середніх фермерських господарств.

Банки продовжать розвивати послуги дистанційного банківського обслуговування, так звані мобільні банки, а також зосередяться на підвищення технологічності продуктів і послуг для МСБ, у поєднанні з професійним підходом при формуванні адресного пакетної пропозиції клієнту, що враховує галузеву специфіку його бізнес-діяльності.

Светлана Баженова

Світлана Баженова, керівник управління по роботі з МСБ «Піреус Банку»:

У поточному році, перш за все, змінився апетит банків по роботі з клієнтами малого та середнього бізнесу – набагато більше банків проявляють інтерес до компаній МСБ, створюють спеціальні продуктові лінійки для цього сегмента, з’явилося більше спільних програм фінансування МСБ з міжнародними фінансовими інститутами. Основним трендом 2019 року, безумовно, є зміна вектора процентних ставок у бік зменшення, який, за нашими очікуваннями, продовжиться в 2020 році

Як і раніше, найбільш затребуваними для клієнтів МСБ зараз є продукти для фінансування оборотного капіталу: кредитні лінії і овердрафт. У сервісному обслуговуванні для клієнта МСБ сьогодні важливим є забезпечення банком стабільності і зручності платежів клієнта, а також – можливості підтримки контакту з менеджером банку. Також, після стабілізації політичної ситуації відновився інтерес клієнтів до інвестиційних кредитах.

У зв’язку з очікуваним відкриттям ринку землі банки з експертизою кредитування с/г клієнтів активно готують інструменти для кредитування купівлі землі. Ще одним трендом майбутнього року ми бачимо розширення можливостей і продуктів для використання клієнтами МСБ з допомогою інтернет-платформ банків, що розширить продуктові лінійки банків і спростить доступ клієнтів до таких продуктів.

Оксана Шульга

Оксана Шульга, начальник Департаменту малого та середнього бізнесу «Глобус Банку»:

За минулі 9 місяців 2019 року на ринку банківських послуг для МСБ спостерігається активізація.

Перелік кредитних пропозицій приємно дивує своїм різноманіттям — від беззаставних кредитів до надання фінансування на енергомодернізацію. При цьому активно залучаються партнери для розширення переліку програм і зниження процентної ставки за кредитами.

В умовах зростаючої конкуренції гравці банківського сектора вдаються до певних послаблень до позичальників. Також при прийнятті рішення про фінансування використовується оцінка кредитоспроможності з зовнішніх відкритих джерел інформації, в тому числі державних реєстрів, кредитного реєстру НБУ.

На ринку МСБ починає працювати все більша кількість банків, оскільки це — хороша диверсифікація кредитного портфеля та зниження ризику концентрації.

Сегмент клієнтів МСБ запитує фінансування на поповнення оборотних коштів, так і на модернізацію основних фондів.

На сьогодні досить популярні як «класичні програми» кредитування клієнтів МСБ (овердрафти, кредити на поповнення оборотних коштів, кредит на придбання основних засобів), так і спеціалізовані програми фінансування сільгоспвиробників — приміром, «Сільськогосподарська техніка в кредит (нова та б/в)», «Кредит на поповнення обігових коштів для сільгоспників (фінансування посівної і збиральної компаній)». Умови фінансування сільгоспвиробників передбачають максимально зручний графік погашення з урахуванням сезонності бізнесу.

Великою популярністю у клієнтів сегменту МСБ користуються банківські кредитні програми, за якими банк є учасником державної програми підтримки сільгоспвиробників.

За умовами програми, держава може частково компенсувати витрати аграріїв на придбання у виробників та/або їх дилерів вітчизняної техніки/обладнання для агропромислового комплексу.

Обсяг кредитування МСБ буде рости за рахунок фінансування різних бізнес-сегментів. При впровадженні нових продуктів банки будуть враховувати потреби і специфіку різних видів бізнесу, а також конкретні потреби. Активно будуть пропонуватися кредити на енергомодернізацію, оновлення основних фондів компаній, впроваджуватися компенсаційні програми.

Залишіть коментар

Коментарі