Штрих коди країн: таблиця, перевірка і розшифровка
Заштрихований прямокутник давно став звичною складовою частиною упаковки будь-якого товару, істотно спростивши облік на торгових підприємствах по всьому світу. Це уніфікований спосіб для надання вичерпної інформації про те, ким і де була зроблена та чи інша продукція.
З моменту створення штрих код розширив сферу свого застосування, – тепер зашифровані чорно-білі графічні смужки можна зустріти в бібліотеках, в архівах, на складальних підприємствах, в ресторанах, охоронних службах, онлайн-сервісах, в інших сферах діяльності.
Про історію створення, розшифровці, а також як перевірити штрих код на продукції що цікавить вас і зрозуміти, яка інформація в ньому міститься, дізнатися країну по штрих коду, – про це піде мова в цій статті.
Таблиця штрих кодів країн
Хочете перевірити штрих код і визначити країну виробника, в якій вироблений зацікавивший вас товар? Тоді вам стане в нагоді таблиця штрих кодів країн нижче, яку спеціально для вас підготувала редакція Maanimo.
Цифровий код | Назва країни | Цифровий код | Назва країни |
0-13 | США, Канада | 45,49 | Японія |
30-37 | Франція | 50 | Великобританія |
54 | Бельгія, Люксембург | 57 | Данія |
64 | Фінляндія | 70 | Норвегія |
76 | Швейцарія | 73 | Швеція |
80-83 | Італія | 84 | Іспанія |
87 | Нідерланди | 400-440 | Німеччина |
90-91 | Австрія | 93 | Австралія |
380 | Болгарія | 460-469 | Росія |
383 | Словенія | 471 | Тайвань |
385 | Хорватія | 474 | Естонія |
387 | Боснія і Герцеговина | 475 | Латвія |
476 | Азербайджан | 479 | Шрі-Ланка |
477 | Литва | 480 | Філіппіни |
478 | Узбекистан | 481 | Білорусь |
484 | Молдова | 482 | Україна |
485 | Вірменія | 487 | Казахстан |
486 | Грузія | 489 | Гонконг |
520 | Греція | 531 | Македонія |
528 | Ліван | 535 | Мальта |
529 | Кіпр | 539 | Ірландія |
560 | Португалія | 590 | Польща |
569 | Ісландія | 594 | Румунія |
600-601 | Південно-Африканська Республіка | 599 | Угорщина |
609 | Маврикій | 613 | Алжир |
611 | Марокко | 616 | Кенія |
619 | Туніс | 625 | Йорданія |
621 | Сирія | 626 | Іран |
622 | Єгипет | 628 | Саудівська Аравія |
690-693 | Китай | 745 | Панама |
729 | Ізраїль | 746 | Домінікана |
740 | Гватемала | 750 | Мексика |
741 | Сальвадор | 759 | Венесуела |
742 | Гондурас | 770 | Колумбія |
743 | Нікарагуа | 773 | Уругвай |
744 | Коста-Ріка | 775 | Перу |
784 | Парагвай | 779 | Аргентина |
786 | Еквадор | 780 | Чилі |
789 | Бразилія | 867 | Північна Корея |
850 | Куба | 869 | Туреччина |
858 | Словаччина | 880 | Південна Корея |
859 | Чехія | 885 | Таїланд |
860 | Вірменія | 888 | Сінгапур |
890 | Індія | 893 | В’єтнам |
899 | Індонезія | 955 | Малайзія |
Історія створення штрих коду
Маркування за допомогою штрих коду вперше було використане в 1974 році, коли в звичайному продуктовому супермаркеті Marsh невеликого містечка в штаті Огайо (США) компанією NCR був встановлений сканер для зчитування штрих кодів. Першим товаром, на який він був нанесений, стала упаковка фруктової жувальної гумки Wrigley. З тих пір вона займає почесне місце серед експонатів в Національному музеї американської історії при Смітсонівському інституті (Smithsonian Institution).
Автори винаходу, Норман Вудланд і Джордін Йохансон пройшли складний шлях погоджень і пошуку зацікавлених партнерів, поки добилися визнання і широкомасштабного застосування свого винаходу. Система шифрування інформації почасти нагадує азбуку Морзе, але точки і тире видозмінені в вузькі і широкі лінії.
Види штрих кодів: одномірні і двомірні
- Лінійні штрих-коди, які являють собою чергування ліній і пробілів між ними різної ширини, є одновимірними. Зашифрована в графічному вигляді інформація доповнюється набором цифр, розташованими вздовж лінійних штрихів. Такі унікальні штрих-коди використовуються в роздрібних торгових мережах, на складських підприємствах, при обробці і зберіганні документів, книг, поштових відправлень і т.п.
- Двомірні штрих-коди дозволяють зашифрувати більше інформації (до 3 КБ). Двомірні штрих-коди ще називають матричними, оскільки шифрування відбувається в двох напрямках (матричне кодування). Вони мають безліч модифікацій, але найбільш поширені QR-коди і Data Matrix.
Лінійні штрих-коди поділяються на:
- UPC (Universal Product Code) – універсальний код товару. Використовується в США і складається з 12 символів
- EAN (European Article Number) – Європейський товарний номер складається з 13 цифр і є більш досконалим UPC
Штрих код – розшифровка
Штрихкод – Штрихкод – це чорно-біла графічна шифровка, візитна картка товару, за допомогою якої можна отримати інформацію про виробника (завода, фабрику та ін.) і країну виробника. Комбінування смуг і прогалин в сукупності з цифровими позначеннями дозволяють забезпечити унікальність коду.
Стандартизацією штрих кодів UPC до 2008 року займалась Рада з кодування США (Uniform Code Council, UCC) і Рада з електронної торгівлі Канади (Electronic Commerce Council of Canada, ECCC). В Європі стандартизацією до 2008 року займалася європейська асоціація EAN. Потім був заснований Global Standards One (GS1), який регулює європейські та північноамериканські стандарти.
Структура європейського стандарту штрихкоду EAN-13 виглядає як цифровий ряд, складений з 13 символів:
- перші 2-3 цифри – код країни;
- наступні 4-5 цифр – підприємство, що виготовило товар;
- ще 5 цифрових символів – код товару;
- контрольна цифра.
Для деяких країн застосовується один або більше кодів, такий код може бути двозначним або тризначним. Завдяки їм можна легко дізнатися країну по штрих коду. Наприклад, для США і Канади код буде в діапазоні 0-13, для Франції 30-37, для Китаю 690-692 (більш докладно розповість таблиця штрих кодів країн).
Код товару
Цифровий блок з правого боку штрихкоду – це код товару. Розшифрувати його можна по галузевим нормативним документам. Код товару складається з 4 або 5 цифр в правій частині штрих-коду. Окремо ці цифри розшифровуються так:
- Найменування товару;
- Призначення і властивості;
- Розмір, маса, габарити;
- Склад продукції;
- Колір.
Згідно зі стандартами, код товару присвоюється у вигляді послідовного присвоєння номера, характерного для нових видів продукції.
Код підприємства
Після коду країни слід цифрова послідовність з інформацією про саме підприємство. На самому початку використання штрих кодів передбачався п’ятизначний цифровий блок, до якого додані префікси – початкові цифри коду.
Код підприємства присвоюється державними регуляторами для кожної з країн.
Контрольна цифра штрих-коду, як обчислити?
Завершує цифровий ряд, так звана, контрольна цифра, розрахувавши яку можна перевірити правильність обробки штрих коду. Контрольна цифра не гарантує достовірності штрих коду, будучи способом первинної перевірки цифрової комбінації. Якщо контрольна цифра збіглася з результатом обчислень, то він не містить помилки.
Алгоритм для визначення контрольної цифри полягає в розподілі на 10 суми, отриманої від множення кожної цифри штрих коду на відповідний коефіцієнт (див. Таблицю 2).
Таблиця 2. Коефіцієнти штрихкодів
Приклад обчислення контрольної цифри у штрихкоду
Проведемо перевірочний розрахунок контрольної цифри для штрихкоду: 4820024700016.
- 482 – країна
- 0024 – виробник
- 70001 – товар
- 6 – контрольна цифра (check digit)
- Перша дія: помножити цифри, які стоять на непарних місцях (без контрольної цифри), на 1 (4х1+2х1+0х1+4х1+0х1+0х1=10)
- Друга дія: помножити цифри, які стоять на непарних місцях, на 3 (8х3+0х3+2х3+7х3+0х3+1х3+0х3 =54)
- Третя дія: скласти отримані результати (10+54=64)
- Четверта дія: з отриманого числа виключити цифру, що позначає десятки (64 = 6 десятків, 4 одиниці. Результат 4)
- П’ята дія: отриманий результат відняти від 10 (10-4+6)
Відповідь: отриманий результат відповідає контрольної цифри 4.
Найбільш часто зустрічаються штрих-коди
Імпортні товари на український ринок надходять зі штрих-кодами, за якими без особливих труднощів можна визначити країну виробника. Для отримання точної інформації можна скористатися таблицею штрих кодів країн з цієї статті для перевірки штрих-кодів.
Найбільш поширені в Україні товари мають коди з номерами 871 (Нідерланди), 859 (Чехія), 869 (Туреччина), 590 (Польща), 690 (Китай) і ряд інших.
Знання цих основних номерів дозволить переконатися в достовірності товару, якщо мова йде про брендову продукцію відомих світових виробників.
Штрих код 871 – Нідерланди
Штрих код з Нідерландів 87 (871) відомий, перш за все, маркуванням на оптових упаковках квітів, які у великій кількості поставляються на український ринок. Деякі групи продуктів харчування (кондитерські вироби, кава, шоколад, рослинне масло), побутова хімія, одяг і косметична продукція з Нідерландів мають штрих код, що починається цифрами 87.
Штрих код 859 – Чехія
Поєднання цифр 859 на штрих коді свідчить про те, що товар вироблений в Чехії. Напевно, така інформація буде корисною споживачам автомобільних комплектуючих, кондитерської продукції, текстильної та побутової техніки, а також любителям чеського пива, виробленого на пивоварних заводах Чеської Республіки.
Штрих код 869 – Туреччина
Турецькі товари мають штрих код, що починається цифрами 869. В даний час зростання імпорту з Туреччини все більше набуває впорядковані форми, а значить, товар що надходить на внутрішній ринок супроводжується відповідним маркуванням. Найбільш затребувані в Україні турецькі кава, солодощі, бобові, при цьому лідерство, як і раніше, займає трикотаж і верхній одяг. Якщо вони зроблені промисловим способом і мають відповідну сертифікацію, на упаковках шукайте цифровий штрихкод 869.
Штрих код 762 – Швейцарія
Товари з кодом 76 (762, 7622) проведені в Швейцарії. На внутрішній український ринок зі Швейцарії надходить знаменитий шоколад, цукерки, кондитерські вироби, кава, косметика, товари для будинку, посуд, білизну і текстиль. Присутність штрихкоду з цифрами 76 дають гарантію споживачеві, що придбаний товар високої «швейцарської» якості.
Штрих-коди: як і де отримати?
В Україні діє Асоціація товарної нумерації ДжіЕс1 Україна яка представляє інтереси українських виробників в GS1. Крім цього, в функції Асоціації входить впровадження та розробка стандартів і штрихового кодування. Юридичні особи та приватні підприємці можуть отримати членство Асоціації, щоб формувати власні штрих-коди.
Заявку на членство в ДжіЕс1 можна подати в режимі онлайн на сайті online.gs1ua.org.
Щоб отримати штрихкод, слід:
- Подати заявку;
- Надати виписку про державну реєстрацію підприємства (копію);
- Повідомити дані про заявника (адреса, вид діяльності і т.п.).
Ставши членом Асоціації, юридична особа або приватний підприємець отримує можливість ідентифікації і штрихового кодування, має допуск до обміну цифровою інформацією, а також може отримати розширювальні позначення. Префікси GS1 застосовуються для кодування продукції, випущеною компанією на території зарубіжних філій. Наприклад, штаб-квартира компанії знаходиться в США, а філія (структурний підрозділ) – в Китаї. Префікс GS1 буде містити таку розширену інформацію.
Послуги Асоціації товарної нумерації все більш затребувані, оскільки того вимагає розвиток технічного і технологічного супроводу виробничого процесу на всіх етапах, – від збирання, до поставки кінцевої продукції на споживчі ринки в усьому світі.
Українські підприємства розуміють важливість подібних процесів, тому все більше продукції в Україні проходить процедуру штрихового кодування.
Висновок
У цій статті редакція Maanimo розглянула основні моменти, що стосуються штрих кодів, приділивши увагу лінійним графічним видам. Тим часом, у всьому світі стрімко розвивається матричне кодування QR. Можливо, незабаром дво- і тривимірне кодування складе велику конкуренцію штрихового кодування.
Коментарі