Мам, я хочу: ТОП кейсів, як навчити дитину поводитися з грошима
Якщо вам дати в руки мільйон, то ви точно знаєте, на що його витратите. Але ви впевнені, що зможете дійсно грамотно розпорядитися коштами? Розуміння того, як правильно заробляти гроші і як їх розподіляти, закладається ще в дитинстві. Тому одним з найважливіших завдань у вихованні дитини є навчити його поводитися з фінансами, вести сімейний бюджет, розумно використовувати власні ресурси.
Maanimo розповість про декілька ефективних кейсів, які допоможуть впоратися і повністю виключити дитячі істерики в магазинах, навчити дитину заробляти гроші і розуміти, звідки і як вони беруться, скільки і на що можна витрачати, а також як не перетворити ваші відносини з чадом повністю в товарно-грошові.
Коли щось пішло не так
Багато з тих, хто зараз є молодими батьками, самі зростали в той час, коли дітей не балували грошима на кишенькові витрати. Захмарні по дитячим міркам суми можна було отримати від бабусь, дідусів та інших родичів лише на день народження або Новий рік.
До того ж роки становлення незалежної України були складні, в тому числі в плані матеріального благополуччя сімей, тому діти чітко розуміли слово: «Ні!». Так варто було мамі навіть мовчки подивитися тим самим пронизливим поглядом, який ми всі знаємо, як тут же пропадало бажання просити і канючити в магазині, тому що діти знали – за це вдома «прилетить».
Але в якийсь момент ми стали все частіше спостерігати дитячі істерики в магазинах, коли почервоніла мати і дитина не можуть впоратися з собою і знайти рішення. У школах все частіше буллять за те, що у тебе немає останньої моделі айфона. Діти повністю втратили поняття авторитету, у них немає страху ні перед чим і ні перед ким – їх не змусиш вчитися, якщо будеш погрожувати ременем або пояснювати, що це просто потрібно.
Тому, щоб дитина розуміла, навіщо потрібно вчитися, працювати, звідки беруться гроші, і чи схоче він їх потім витратити на якісь другорядні речі, потрібні нові підходи і прийоми у вихованні.
Вчимо дитину розставляти пріоритети
Знайомити дитину з грошима можна починати вже років з п’яти. У цьому віці у дітей з’являється розуміння того, що щоб щось отримати, потрібно заплатити. Що за іграшки, їжу і одяг батьки віддають продавцеві гроші. І ваша дитина побажає бути ближче до цього, вона почне ставити запитання, де їм взяти «грошики».
Зараз часто можна почути, що дітей потрібно матеріально заохочувати за їх дії і мотивувати на досягнення цілей. Але батькам варто чітко усвідомлювати, чи хочуть вони вступати в товарно-грошові відносини зі своєю дитиною.
Батьки, які заробляють гарні гроші своєю працею, часто не дають дітям кишенькові гроші просто тому, що чадо хоче новий гіроборд. Речі купуються тільки ті, що дійсно необхідні, наприклад, одяг і їжа, а ось п’ятий м’яч для футболу за півроку – на це дитина може зібрати самостійно.
Якщо у нього в руках з’являються живі гроші, він повинен розуміти, скільки йому потрібно відкласти на бажану покупку, скільки можна витратити, і чи вартує його покупка того. Якщо ваша дитина вже не така маленька, і раптом побажала новий телефон, то нехай продумає варіанти, як це можна зробити. Наприклад, вона може подивитися в інтернеті ціну нової моделі, продати свій старий, докласти накопичені гроші і купити новинку. В результаті його телефон може бути краще, ніж у вас, але дитина досягла цього своїми силами.
Чи платити за хороші оцінки?
Що стосується навчання, відвідування гуртків та секцій, то ось в цьому випадку важливо вміти балансувати. З одного боку, якщо поставити умову дитині, що за кожну хорошу оцінку ви будете давати їй якісь гроші, то це може перерости в гонитву за грошима. І в разі, якщо раптом ви не зможете заплатити, вона перестане прикладати зусилля.
Навчання має бути обов’язковою частиною життя дітей. Поясніть дитині схему: сенс не в гарній оцінці, а в тому, за що конкретно вона отримала її – за свої знання та вміння, які вона потім буде використовувати. Завдяки старанності, яка зрідка може матеріально заохочуватися, наприклад, за успішне закінчення семестру, похвальний лист в кінці року, через кілька років вона зможе вступити до університету і отримувати стипендію. І це будуть її особисті гроші! Дитина зможе навчатися при бажанні навіть за кордоном, що навчить її досягати цілей і справлятися з труднощами, а не чекати, поки тато з мамою забезпечать її. Таким чином, дитина буде бачити, що її старання помічають, успіхи приносять їй гроші, і вона буде розуміти, що з кожним таким кроком зможе згодом заробляти великі гроші.
Що стосується спортивних і інших тренувань, то однозначно неправильним буде карати дитину за провину або невиконане завдання забороною на відвідування заняття. Ви ж просто дозволите йому провести ці пару годин вдома, що його, скоріше, тільки порадує, а не мотивує.
Є інший вихід. Тренування – це складова дисципліни. Займатися дитина повинна обов’язково. Але ви можете домовитися з ним, що, наприклад, за перемогу на змаганнях він отримає якусь конкретну суму. Але для цього йому потрібно тренуватися старанніше і більше. Введіть певну грошову шкалу: одне додаткове заняття в тиждень – це +5 грн, 2 заняття – вже 10 грн (сума може бути будь-якою). А ось за кожне пропущене тренування штраф в 2 рази більше: один пропуск – 10 грн, два – 20 грн. Особливо така система добре спрацює в період канікул, коли у дитини більше вільного часу. Але не варто заганяти дитину в крайнощі – якщо він не зможе отримати перемогу або найвищий бал, це теж результат і досвід.
Похід в магазин як надзавдання
Культуру поводження з фінансами потрібно формувати у дитини в ранньому віці, не ховати її від матеріальних аспектів. Тому що потім, коли вони з’являться пізніше, виявиться, що гроші-то є, вони існують, а ваша дитина не знає, що з ними робити. І скоріше за все, що вона просто їх «просадить».
Стандартна ситуація: дитина приходить в магазин з батьками і починає говорити, що йому потрібно те, те і це. Насправді це відбувається тому, що їй нудно просто бродити між рядами без діла. Вона бачить багато спокус і починає вимагати і вередувати.
Дайте дитині конкретне завдання в магазині. Розділіть список покупок на частини, щоб у дитини була своя зона відповідальності. Наприклад, за нею закріплені чай, цукор, хліб, печиво і фрукти. Дитина повинна самостійно знайти ці товари на полицях, а ви вдвох підберете оптимальний варіант, обговоривши ціну і якість. У цьому випадку вона буде зайнята в магазині, і не виникне бажання просити у вас купу цукерок, шоколадок, кіндерів і іграшок. Періодично запитуйте у нього, чи пам’ятає вона про свої купівлі, що їй потрібно вибрати. Покажіть, що ви покладаєтеся на свого помічника, що її роль в цьому важлива для всієї родини. І дитина буде відчувати відповідальність, розуміти, на що правильніше витрачати гроші і скільки. Ну і як бонус, це навчить дитину краще лічити про себе.
Загалом, однозначно зрозуміло, що дитину треба знайомити з грошима, але методи і підходи кожен вибирає самостійно.
Коментарі