Ексклюзив

Відділення житимуть: як діджіталізація вплине на банки

26 Листопада 2020
Tatiana Garkusha Читать на русском

Найважливішими завданнями у сфері діджіталізаціі банківських послуг є дистанційна верифікація фізосіб на відстані і синергія послуг фінустанов і Фінтех-компаній. Принаймні, у цьому переконані самі керівники банків. Вони вважають, що банківські відділення все одно необхідні клієнтам.

Maanimo розбирався, яким розиватимуться інтернет-технології у банківській сфері, наскільки швидко їх можна впровадити у роботу, а також що чекає на традиційні канали спілкування банків із клієнтами. 

Передові місця в світі за рівнем діджіталізації

Банки України впевнено рухаються в бік діджіталізації, і цей процес з кожним місяцем зростає. Понад це, як вважають і українські, і світові експерти, наша країна за рівнем переходу фінансово-банківської системи на цифру входить в п’ятірку провідних країн світу. Наприклад, за зростанням операцій Google Pay і Apple Pay.

Також, на думку голови правління «Ідея Банку» Михайла Власенка, технологічний рівень різних банківських рішень в Україні досить часто є набагато вищим, ніж у розвинених країнах Європи і Америки. Так, частка безконтактних терміналів в Україні становить 90%, що значно вище, ніж у США.

Дистанція – запорука успіху

Низка експертів вважає, що сьогодні необхідно вирішити, мабуть, головне завдання, яке стоїть перед фінансовими установами, — уможливити дистанційну верифікацію фізосіб. Це дозволить зробити свого роду технічну революцію в банківській сфері і заощадити на цьому і час, і кошти як самим банкам, так і їхнім клієнтам.

За словами заступника голови правління банку «ПУМБ» Артура Загородникова, саме на відстані, що дуже зручно для клієнта будь-якої фінустанови, людина може продемонструвати своє обличчя: «Потім за допомогою електронного цифрового підпису підписати заяву, відправити його банківському співробітнику, відкрити рахунок і почати працювати з ним».

Але на таке повинен «благословити» Нацбанк. Як відомо, сьогодні регулятор активно працює над тим, щоб такий механізм в Україні розпочав функціонувати у повну силу. Перш за все, НБУ повинен внести низку змін до чинних нормативних актів.

Однак, як заявив maanimo прес-секретар «ПриватБанку» Олег Серга, віддалена верифікація в їхній фінустанові в якості пілотного проекту почала використовуватися пару років тому:

«Ми також запустили цифровий підпис на планшеті для електронного чеку. Зазначу, що всі нововведення, про які сьогодні так часто говорять експерти, ПриватБанк почав апробувати і вводити у практику кілька років тому. І тішимося з того, що низку наших Діджитал-проектів стали використовувати згодом й інші фінансові установи».

Скуті одним ланцюгом

Другим важливим для себе напрямом цифрової діяльності на сьогоднішній день банкіри вважають розвиток подальшої синергії банківських і фінтех-технологій. Останні надають технології, що застосовуються в секторі фінансових послуг, які використовуються самими фінустановами. Вони кардинально змінюють традиційні послуги, включаючи мобільні платежі, грошові перекази, кредити, управління активами тощо.

Сьогодні в Україні працює понад 100 таких компаній, які розпочали свою діяльність протягом трьох останніх років.Найпопулярнішими напрямками роботи фінтех-компаній є платежі і мобільні гаманці. Звичайно ж, їхня діяльність сильно перегукується з роботою банків, проте є свої особливості і відмінності.

Заступник голови «Банку Форвард» Андрій Прусов заявив maanimo, що фінтех-компаніі шукають ті рішення, які потім використовуватимуть банки задля  спрощення обслуговування своїх клієнтів: «Банки несуть відповідальність перед вкладниками, а фінтех-компаніі відповідають, по суті, тільки за операцію, проведену ними. Однак саме фінтех-компаніі більш оперативно, ніж банки, погоджуються на ті чи інші рішення».

Голова правління банку «Глобус» Сергій Мамедов переконаний, що фінтех-компанії все-таки можна назвати вузькоспеціалізованими, і у них немає універсальності, притаманної банкам. Однак експерт не заперечує, що зона платежів поступово переходить на фінтех-компанії, які роблять все для того, щоб клієнтам було зручно і швидко здійснювати різні фінансові операції: «Ці компанії більш конкурентні, тому що у них немає обмежень, які є у банків. Однак банки приділяють набагато більше уваги безпеці і за рахунок розробок зменшують власні витрати. До того ж у банків є гроші для кредитування, чого немає у фінтех-компаній».

А банки були раніше

У той же час Олег Серга вважає, що роль таких компаній в Україні сильно перебільшено. На його думку, вони не настільки розвинені, щоб поглинули так швидко ринок і скласти величезну конкуренцію банкам. Експерт додає, що багато українських банків стали активно використовувати технології, що застосовуються фінтех-компаніями, значно раніше останніх. І з цим можна погодитися: дійсно, фінтех-компанії в Україні в певному сенсі прийшли «на готове» і просто поглибили і розширили спектр фінансових послуг, застосовуючи найсучасніші технології. Однак вони будуть активно розвиватися і далі.

Відділення зникнуть не скоро

Незважаючи на повальну діджітлізацію, що охопила банківський і фінансовий сектор України, експерти не вірять, що найближчим часом у нашій країні зникнуть філії та відділення банків.

Так, на думку Андрія Прусова, ще років 20 відділення і філії житимуть, особливо це стосується великих банківських мереж. Понад це, експерт упевнений, що навіть активний вихід банківських послуг у мобільні версії, незабаром зробить і свою «чорну» справу. Він вважає, що з часом мобільні додатки різних банків стануть настільки схожими один на одне, що клієнтам буде досить складно користуватися ними, і вони приходитимуть за консультацією до живого менеджеру саме до відділень банків.

Начальник управління роздрібних продажу банку «Південний» Антон Переяславець вважає, що дотепер в Україні багатьом клієнтам банків потрібна жива комунікація. Більш того, багато хто з них приходить у відділення та філії банків, щоб оплатити комуналку, зробити паперові виписки або довідки.

«Банківські відділення поступово стануть своєрідними шоу-румами. Сюди  приходитимуть люди, маючи величезну потребу отримати з вуст живого менеджера пораду, часом навіть дуже складну. І ніяка діджіталізація не зробить цього краще банківського працівника при спілкуванні із клієнтом», — вважає Олег Серга.

Додамо, що дотепер в Україні відділення банків працюють у повну силу, адже їм доводиться мати справу з великими обсягами готівкової гривні. Звичайно, існує тенденція до значного зменшення обсягів роботи з готівкою, і роль відділень з роками, безсумнівно, зменшуватиметься. Однак повністю зникнуть вони досить нескоро.

Матеріал підготував Олег Громов