Ексклюзив

Ольга Дейнега (Vodafone Ukraine): «Фінтех – це індустрія, комплементарна мобільному бізнесу»

7 Грудня 2020
Tatiana Garkusha Читать на русском
  1. Про вплив пандемії
  2. Про розвиток 4G
  3. Про інвестиції
  4. Про стартапи
  5. Про розвиток SmartCity
  6. Про партнерство з Київстар
  7. Про програму SharPay
  8. Про пріоритетні плани

За час пандемії багато українських компаній зазнали серйозних збитків, але тільки не в сфері телекомунікацій. Мобільних операторів криза лише спонукала до усування цифрового розриву між містами і селами, а також інвестування в будівництво 4G-мережі по всій країні. Про те, яким стане ринок мобільного зв’язку в Україні, про інвестиції в LTE, освоєння фінтеху, шерінг з іншими операторами, власні платіжні додатки і про пріоритетні плани в інтерв’ю для Maanimo розповіла GR-директор Vodafone Ukraine Ольга Дейнега.

Про вплив пандемії

– Ольго, як відбився карантин на роботі компанії? Чи помітили ви спад продажів послуг або ж навпаки, клієнтів стало більше? Як змінився підхід до обслуговування клієнтів?

– На відміну від інших сфер, будь-яких істотних впливів коронавірусу на наш бізнес ми не бачимо. В цілому телеком найменш підданий ризикам, пов’язаним з коронавірусом. У нас є певні втрати, наприклад, роумінг. Є складнощі і ризики, але це керовані ризики. Сьогодні і в економіці, і в бізнесі багато невідомих. Наш бізнес залежить більшою мірою від найближчих економічних рішень, ніж від ситуації, пов’язаної з коронавірусом.

Про розвиток 4G

– Компанія Vodafone планувала в 2020 році активно розвивати зв’язок 4G в населених пунктах, в тому числі особливу увагу приділити сільській місцевості. Наскільки реально здійснити ці плани з урахуванням впливу пандемії?

– Ми продовжуємо працювати, будуємо мережу. У липні почався новий етап будівництва 4G-мережі у 900-му діапазоні в селах. Це масштабний, важливий для країни проект, який буде пріоритетним у найближчі 2-3 роки. Пандемія вплинула на цей процес з тієї точки зору, що ще гостріше виявила необхідність усунення цифрового розриву між містами і сільськими територіями для того, щоб жителі цих сіл мали рівні з городянами можливості у навчанні, медицині, віддаленій роботі і інших соціальних сферах.

Тому ми активно працюємо і йдемо суворо за планом – з моменту запуску мережа LTE-900 Vodafone охопила вже понад тисячу населених пунктів в Івано-Франківській, Львівській, Тернопільській, Рівненській та Волинській областях.

До кінця 2020 року мережа LTE 900 буде запущена в усіх областях України: по черзі від заходу на схід. Згідно з ліцензійними умовами, до середини 2022 року має бути забезпечено покриття мобільного швидкісного інтернету в населених пунктах з населенням понад 2000 чоловік з охопленням 95% території і 90% населення України. А також покриття доріг міжнародного і національного значення до середини 2024 року.

Про інвестиції

– Тільки за останні п’ять років компанія вклала в розвиток інфраструктури 25,4 млрд грн, для будівництва 4G-мережі потрібні інвестиції. Чи окупаються витрачені гроші? Що буде з тарифами в 2020 році, чи плануєте змінювати до кінця року?

– Уточню: з урахуванням поточного часу інвестиції Vodafone в період активного будівництва мереж швидкісного інтернету 3G і 4G (2015-2020 р.р.) склали близько 27 млрд грн.

Якщо подивитися на наш ARPU в докризові періоди в 2014-2015 роках, він був на рівні 5$. При цьому, нагадаю, у нас був тільки голос. З того часу ми побудували дві нових мережі – 3G і LTE, проінвестували не тільки в технології, але і в географію покриття цими технологіями. Це величезні інвестиції. Тому говорити про те, що ринок залишиться на колишньому рівні, навряд чи буде правильним.

Наші тарифи є ринковими і конкурентними, як з точки зору ціни, так і з точки зору наповнення. Разом з тим, ми враховуємо постійно мінливу ринкову ситуацію і потреби абонентів і 1-2 рази на рік переглядаємо деякі тарифи, а також розробляємо нові пропозиції. Тарифні зміни зазвичай зачіпають і вартість, і наповнення тарифів послугами.

– Як зміниться інвестиційна політика Vodafone на 2020 рік? Чи збирається компанія «різати» інвестиції з урахуванням поточної ситуації в країні через пандемію коронавірусу?

– Глобальних переглядів в інвестиційній політиці не буде. Основна стратегічна задача – підтримка високого рівня роботи мережі. Це пріоритет номер один. Для нашого акціонера важливо, щоб ми могли підтримувати високу якість сервісів і мережі.

Також для нас обов’язковим є відповідність стандартам Vodafone. У нас глобальний контракт з Vodafone, який ми продовжили на 5 років. Є певні вимоги, одна з яких – продовжувати інвестиції в розвиток нових технологій.

– В умовах нинішньої економічної ситуації досить непросто впроваджувати складні технічні рішення без вливань з боку. Який капітал компанія залучає для реалізації своїх ідей? Яка частка іноземного капіталу?

– Компанія залучає власні кошти і використовує зовнішні запозичення, зокрема за рахунок випуску єврооблігацій. Останній випуск єврооблігацій на суму $500 млн на початку поточного року продемонстрував наші сильні фінансові позиції і став великим досягненням не тільки для Vodafone Ukraine, а й для всього українського ринку корпоративних запозичень.

Про стартапи

– Як компанія надає підтримку стартапам? Які проекти реалізуєте зараз? Чи є у вас свої внутрішні стартапи?

– У нас в компанії є стартап-комітет, на ньому розглядаються «внутрішні» стартапи, які запускаються співробітниками. На сьогодні в роботі три стартапи: e-health, e-learning і рішення, яке допоможе абонентам відсікати небажані дзвінки (такі, як дзвінки від шахраїв і роботів-спамерів). Робоча назва стартапу «Who is calling\Хто дзвонить».

Так само ми продовжуємо підготовку до запуску власного стартап-акселератора (через COVID-19 терміни запуску трохи змістилися, тому що акселератор планується в оффлайн форматі). Стартап-акселератор буде працювати з проектами за напрямками: Big Data, IoT, Fintech, Marketplaces, Security, VR\AR, AI\ML і т. п. Програма акселератора буде включати навчання, менторство, запуск пілотів, доступ до ресурсів нашої компанії.

Про розвиток SmartCity

– Як зараз розвивається напрямок SmartCity в Україні? Чи приносить він прибуток? Наскільки він великий в розрізі загального доходу компанії?

– Для того, щоб напрямок Smart City в Україні розвивався, спочатку потрібно було вкластися у створення інфраструктури, на базі якої можна було б реалізовувати smart-рішення. Тому ми підходимо до цього питання стратегічно. На початку цього року ми інтегрували Україну в глобальну IoT-платформу Vodafone. Платформа пройшла комплексну кастомізацію під український ринок. В результаті сьогодні це єдине глобальне рішення в Україні, яке відповідає потребам українських клієнтів. Навіть розроблена україномовна версія. Ми бачимо, що клієнти вже з’являються, з’являються перші тестові проекти і бізнес-кейси.

Про партнерство з Київстар

– Vodafone підписав меморандум про спільне використання мереж з Київстар. Чи плануєте спільне співробітництво з іншими операторами? Наскільки це фінансово вигідне партнерство?

– Шерінг мереж став дуже своєчасним рішенням двох операторів, яке дозволить нам реалізувати амбітні плани з будівництва національного покриття 4G. Це свідчить про злагоджену співпрацю наших технічних команд і здатність діяти разом на висококонкурентному ринку. Продуктивність такого підходу була не раз підтверджена передовим досвідом наших європейських колег при будівництві мереж. Серед прикладів – співпраця Vodafone і Telecom ItaliaGroup з розвитку 4G і 5G в Італії, кооперація Vodafone і Orange в Іспанії, Vodafone і Hutchson в Швеції і т. п.

Ми відкриті до діалогу з усіма операторами, тому що вважаємо такий сценарій найбільш оптимальним. Якщо кожен оператор буде будувати окрему 4G мережу в кожному маленькому селі, інвестиції будуть неефективними. А завдяки шерінгу інфраструктури національне покриття 4G обійдеться в рази дешевше і швидше і для операторів, і для клієнтів.

Про програму SharPay

– Vodafone поступово заходить на фінтех ринок, наприклад, запустив свій платіжний додаток SharPay. Чим він корисний для ваших клієнтів?

– Судячи зі статистики користування додатком, найбільш затребуваними функціями є поповнення мобільного рахунку за допомогою банківської картки, переказ грошей з мобільного рахунку на банківську картку або інший мобільний рахунок, переклад з банківської картки на іншу банківську картку, оплата інтернету і інших комунальних послуг. SharPay можуть використовувати абоненти усіх мобільних операторів України.

Про пріоритетні плани

– Які плани у компанії до кінця року і на найближче майбутнє? Чи плануєте далі освоювати фінтех?

– Наш головний пріоритет сьогодні – інвестиції в технології передачі даних, в LTE. Ми підтримуємо ініціативу держави і президента про усунення цифрової нерівності в країні і реалізації концепції «держава в смартфоні». Тому в першу чергу вважаємо за необхідне забезпечити повсюдний доступ людей до технологій і цифрових сервісів, реалізованих на їх основі. Фінтех – це індустрія, комплементарна мобільному бізнесу. Ми присутні на цьому ринку, у нас є фінансові сервіси, які ми надаємо клієнтам. Рішення про те, наскільки глибоко заходити в цей ринок далі, будемо приймати в залежності від ситуації.

Залишіть коментар

Коментарі