Ексклюзив

Податкова тріада: навіщо об’єднувати ЄСВ, ПДФО та військовий збір

26 Листопада 2020
Tatiana Garkusha Читать на русском

Представники законодавчої влади України хочуть об’єднати ряд податків, знизивши тим самим навантаження на підприємства і громадян. Перш за все, мова йде про єдиний соціальний внесок, який є головним «донором» Пенсійного фонду. Вони впевнені в якісному ефекті від такого рішення і подальшому виведенні заробітних плат найманих працівників з тіні. Але є думка, що цього робити не варто – країна зіткнеться з проблемою наповнення бюджету.

Maanimo розбирався, яким чином це планують здійснити, а також чи варто застосовувати подібну практику в цілому.

Нещодавно голова комітету з питань фінансів, податкової та митної політики Верховної Ради України Данило Гетманцев повідомив, що в рамках податкової реформи, яку влада планує провести в поточному році, в нашій країні можуть об’єднати три податки: єдиний соціальний внесок (ЄСВ), податок на доходи фізичних осіб (ПДФО) і військовий збір (ВС). Він також уточнив, що при цьому ставку такого консолідованого податку можуть знизити. Хоча не вказав, якою може бути ставка в процентному відношенні.

Зниження ЄСВ дало позитивні результати

У 2015 році ЄСВ в Україні був значно знижений з 42% до 22%. Як заявляла народний депутат 8-го скликання Тетяна Острикова, надходження по ЄСВ з 2015 по першу половину 2019 року залишилися практично тими ж, що і були до зниження ставки. А ось надходження від ПДФО зросли практично вдвічі. На її думку, тоді було обрано правильне рішення.

І дійсно, таке велике зниження ЄСВ дало свої позитивні результати: частину «чорних» зарплат успішно вивели з тіні, і чимала кількість українських громадян, які є найманими працівниками, стала отримувати офіційні доходи. І це позитивний аспект, тому що фізособи працюють не тільки на свого господаря, але і на свою гідну пенсію, відраховуючи кошти до Пенсійного фонду.

Що буде з консолідованою ставкою

Так чи потрібно об’єднувати ЄСВ з іншими податками і знижувати цю загальну ставку? Чи потрібно експериментувати з ПДФО, обсяги надходжень від якого помітно зросли?

Потрібно, і практика такого об’єднання є. Саме таку думку в коментарі для maanimo висловив експерт з податкової політики В’ячеслав Черкашин.

«Ідея ця не нова. Про це говорили в експертному середовищі ще 5-6 років тому. Сьогодні, незважаючи на успіхи, пов’язані зі зниженням у 2015 році ставки ЄСВ, в тіні перебувають зарплати найманих працівників на величезну суму в 200 млрд грн. І наше завдання – «відбілити» їх якомога швидше. Я думаю, що така консолідована ставка (ЄСВ + ПДФО + ВС) повинна бути не більше 20-25%. Тоді ефект буде позитивний. Якщо ж ми приймемо за основу ставку, наприклад, в розмірі 40-41%, то нічого гарного з цього не вийде».

З ним солідарний і директор Інституту соціально-економічних трансформацій Ілля Несходовський, який запевняє, що подібна система працює в США і демонструє свій ефект.

Надходження в бюджет сильно скоротяться

Однак далеко не всі експерти позитивно відгукуються про ідею об’єднання цих трьох податків.

Член виконкому Українського товариства фінансових аналітиків, адвокат Тарас Коваль вважає, що Верховна Рада України має компетенцію опрацювати це питання на законодавчому рівні. Проблема полягає в іншому – чи варто це взагалі робити. Експерт визнається, що не розуміє мети об’єднання податків і зниження консолідованої ставки по ним. Якщо все-таки народні депутати вирішаться на запуск такого податку, то втрати бюджету при цьому очевидні: останні 10 років ПДФО вирівнявся за обсягами надходжень з податком на прибуток підприємств і став бюджетоутворюючим. Те ж саме Коваль каже про ЄСВ – його і так досить знизили в 2015 році.

«Так, це зіграло свою позитивну роль в «відбіленні» зарплат, але сьогодні Пенсійний Фонд України відчуває велику нестачу коштів на виплату пенсій нашим співгромадянам. Навіщо спилювати цю «золоту гілку», знаючи чудово, що таке може закінчитися плачевно?»- зазначає експерт.

Він також говорить, що до реформаторів ЄСВ у нього завжди було одне і те ж питання: існуюча система цього внеску в Україні передбачає плату на соціальне і пенсійне забезпечення тих, за кого платять або хто платить.

«Якщо від неї хочемо відмовитися, чому б державі не повернути в процесі такого реформування вже сплачені внески? Чіткої відповіді на це питання мені поки не вдалося почути. Також, очевидно, що в такому випадку зі статті №1 Конституції України варто було б прибрати в процесі реформування ЄСВ перше слово з словосполучення «соціальна держава».

Чи хочемо ми будувати соціальну державу?

Зрозуміло, що держава повинна піклуватися про своїх громадян, і в першу чергу, про пенсіонерів. Необхідно робити все можливе, щоб наповнювати Пенсійний фонд грошима. І кращого «донора», ніж ЄСВ, поки не придумано. Це якщо держава дійсно декларує, що вона є соціальною.

Тому, може бути, спірна і неоднозначна нещодавня заява міністра розвитку економіки, торгівлі і сільського господарства України Тимофія Милованова про те, що він пропонує обговорити тему скасування ЄСВ як такого. Правда, міністр пропонує компенсувати це скасування за рахунок збільшення розмірів податку на нерухомість та інші активи. В цьому випадку, звичайно, все потрібно прораховувати і обговорювати. У той же час досвід розвинених західних країн показує нам зворотну картину – зростання податкових ставок і розширення бази оподаткування, також як і збільшення кількості самих податків.

Матеріал підготував Олег Громов

Коментарі

  1. Александр Имшенецкий

    Бред. Военный сбор можно и нужно отменить. А ЕСВ и НДФЛ имеют разную базу, льготы, цели, получателей… Пиар и чушь.

  2. Лариса Ш

    військовий збір суворо йде на йух